Velkommen

Velkommen til min blog om vægttab, livsstil og vægtvedligehold. Bloggen den er mest til egen brug, men du er velkommen til at kikke med og også til at skrive en kommentar

torsdag den 29. maj 2008

Løbetur og sjippetur

Det går godt med motionen - på trods af at jeg ikke har fået cyklet hver dag, så har jeg stort set dyrket motion hver dag.

Jeg fandt sjippetovet frem i onsdags hvor jeg var hjemme for at passe børn, hvilket resulterede i ondt i skuldre og arme om torsdagen så da cyklede jeg ikke på arbejde. I stedet løb jeg omkring 3.75 km på 24 minutter - en klar forbedring i både hastighed og turlængde.

Jeg vil have printet et løbeprogram og så komme i træning til mit firma's sportsdag.

Jeg har fundet nogle informationer om sjipning:
Hjerteforeningen om sjipning som energiforbrænding:
Din kalorieforbrænding ved sjipning afhænger af mange faktorer, fx din vægt, antal hop pr. minut, hoppehøjde og selvfølgelig din teknik. Jo bedre teknik du har, jo mere økonomisk vil du kunne sjippe. Dette betyder faktisk, at du vil forbrænde færre kalorier pr. hop. Det kan du kompensere for ved at øge hoppefrekvensen, efterhånden som du bliver bedre.

Man ved, at forbrændingen ved sjipning svarer nogenlunde til at løbe med 8-10 km/t eller at cykle med ca. 25 km/t. For en kvinde på 65 kg svarer dette til ca. 8 Kcal/min. Er man i gennemsnitlig form, svarer det til en middelhård belastning.


Jeg skal have fat i et lædersjippetov med træhåndtag - det anbefales på forskellige hjemmesider.

Program:
Alm. sjip med hop på begge ben - som start 10 min. i roligt tempo. 3 gange om ugen. Efter et par uger så kan du sætte tiden op til 15 min. og derefter 20 osv. Husk at holde et par dages pause.

Prøv at hoppe lidt på hvert ben, tæl en to på hvert og skift. Når du har fået lidt mere styr på det kan man lave knæløft skiftevis med højre venstre ben. Benspark, sakse, kryds osv. Der hvor man virkelig rykker er ved tempo skifte, kør evt. 30 sekunder tempo med knæløft. Man kan få lidt ondt i ankler og skinneben så husk at strække ud.
Personligt sjipper jeg på bare tæer da sko kun er til besvær.
Når du har fået styr på det er det bare med at lave sit eget program med tempo og benskifte i 20-30 minutter.

Længde på reb:
Længden kan du styre ved at stille dig på torvet med samlede ben og så skal det være lige lidt over hoftehøjde i hver side, når du holder torvet i hver side. Torvet kan være læder eller plastik/ gummi, ikke rep. Køb et let rep i starten. Sportsmaster har nogle plastik i forskellige farver som jeg selv bruger.

Eller det skal nå op til armhulerne.

Ingen kommentarer: