Velkommen

Velkommen til min blog om vægttab, livsstil og vægtvedligehold. Bloggen den er mest til egen brug, men du er velkommen til at kikke med og også til at skrive en kommentar

lørdag den 24. maj 2008

Rugboller, gulerodskage og svømmehal

Jeg bagte rugboller idag mens børnene så Morgenhår og min mand var på arbejde. Jeg havde fundet denne opskrift på Rugboller med gulerod.

Det var nu ikke en særlig god opskrift - rugmel var ikke angivet i gram og dejen blev alt for klistret. Men jeg lavede en variant, hvis resultat blev helt hæderlig:

Rugboller med Gulerod
25 g gær
1½ dl vand
2 spsk. olie
1 dl youghurt
½ tsk. salt
1½ dl revne gulerødder (75 g)
2 dl rugmel (130 gram)
300 gram hvedemel (måske mere)
½ dl youghurt

1. Rør gæren ud i 1½ dl lunkent vand.
2. Tilsæt 1 dl youghurt, 2 spsk. olie, ½ tsk. salt 1½ dl gulerod og 2 dl rugmel.
3. Ælt hvedemel i lidt efter lidt til dejen slipper.
4. Sæt dejen til at hæve i en halv time.
5. Del dejen i 12 stk. og form hvert stykke til en aflang bolle.
6. Pensl bollerne med ½ dl youghurt, prik dem og lad dem hæve tildækket i 15 min. (jeg gav dem også birkes)
7. Bag dem i 25 min. ved 200 grader.


De blev faktisk ret gode - jeg brugte ylette 1,5% i stedet for yogurt.

Gulerodskagen var godt nok fedtfattig, men ikke sukkerfattig: 971 kj / 100 gram. Men den var god - jeg sparede på kanelet.

Og så tog vi i svømmehal idag. Det giver ikke så megen motion at holde øje med ungerne, som hvis man svømmer selv, men hvis man gør det når de er hhv 3 og 5, men jeg var nu ret træt bagefter alligevel så det gav nok lidt.

Madmæssigt bliver det en overskudsdag - jeg har nemlig ikke fået aftenskaffen endnu. Og da jeg har fået både is og vin idag, så var der ikke meget underskud tilbage (godt 200 kj).

Igår var dog en god dag, så mon ikke det går?

Det endte i øvrigt med at jeg bare tog et stykke knækbrød så dagen endte faktisk på 0. Yeah!

Ingen kommentarer: