Velkommen

Velkommen til min blog om vægttab, livsstil og vægtvedligehold. Bloggen den er mest til egen brug, men du er velkommen til at kikke med og også til at skrive en kommentar

fredag den 16. maj 2008

Ristet rødtungefilet med friseesalat med bagte tomater og basilicumsauce

Mad
Skagenfood har flyttet leverancedagen til fredag og idag var der så rødtunge og den stod jeg for at lave. Maden var ikke ligefrem fattig på olivenolie, men allivel ikke så energirig.

Opskriften hed Ristet rødtungefilet med friseesalat med bagte tomater og basilicumsauce selvom salaten blev til krølsalat og jeg måtte hakke basilikummet fordi blenderen ikke ville tage det og balsamico-siruppen kogte for meget ind og blev til balsamico-karamel som var så stærkt at ingen kunne spise. Men det smagte dejligt:

* 600 g rødtungefilet
* 20 stk cherrytomater
* timian
* hvidløg
* 1 stk skalotteløg
* 2 stk tomater
* 1 bundt basilikum
* olivenolie
* smør
* salt og peber
* 1 stk frisée salat
* 2 tsk hvidvinseddike
* 1 stk krølsalat

Fremgangsmåde:

Bagte tomater: Placer cherrytomaterne i et ildfast fad og krydr dem med friskhakket timian, lidt presset hvidløg, olivenolie, salt og peber. Bages ved svag varme (ca. 150 grader) i 45 min. og gerne i længere tid ved lavere grader. Jo længere tid jo mere smag. Lad tomaterne køle lidt af inden servering.

Friséesalat: Dressing: Bland følgende sammen i bunden af en salatskål:
1/2 dl god olivenolie, et lille finthakket skalotteløg, kødet fra 2 tomater (fjern kernehuset og skær kødet i strimler), 2 tsk. hvidvinseddike og lidt salt. Skyl salaten og pluk eller skær den i mindre stykker og vend dem i dressingen. Til sidst vendes de bagte tomater i salaten. (Friséesalat er lidt bittert i smagen, hvorimod krølsalat er mere neutral - bland efter behag).

Basilikumsauce: 1/2 dl god olivenolie og bladene fra 1 bundt basilikum blendes og smages til med salt og peber.

Rødtunge: Fileterne krydres med salt og peber og foldes, så de er lige tykke. (Lav evt. 1-2 snit på tværs, men uden at skære fileten over og fold fileten sammen). Steges på en pande i lidt smør. Steges primært på den ene side i ca. 5-8 min. og vendes til sidst på den anden side.

Ekstra smagspift: Balsamicoglace: 1 dl god balsamico og 1 spsk. honning koges ind, til det før en sirupsagtig konsistens.

Server retten med nye små kartofler.


Jeg har undgået alle fristelser idag - spiste den planlagte grove rundstyk med smørbar og så en banan til da vi fik fredagsrundstykker, men til morgenmad havde jeg spist ylette med æble som ikke indeholder så meget energi som min sædvanlige morgenmad (eller så mange kostfibre). Så da fredag er desertdag så tog jeg en is sammen med familie - og har stadig 1800 kj i underskud. Jeg skal nok have et stykke frugt eller knækbrød i aften, men dagen har helt klar stadig underskud.


Motion
Jeg cyklede på arbejde og hjem idag. Derud tog det godt 21 minutter og hjem godt 27 - og det er jo en klar forbedring. Og det gav 1,6 på motion på madital, lige netop nok til at gøre smileyen glad.

Jeg kunne godt nok godt mærke det i benene da jeg senere cyklede den lille tur ned til brugsen.


Indsatsområder

- Jeg fortalte godt nok i går at jeg er gået på en kold sukkertyrker, og af den grund drak jeg heller ikke sodavand idag (ikke engang sukkerfri). Så tog jeg isen her til aften og det har jeg det fint med fordi min sukkertrang er allerede for nedadgående. Men jeg skal stadig passe på.

Ingen kommentarer: