Velkommen

Velkommen til min blog om vægttab, livsstil og vægtvedligehold. Bloggen den er mest til egen brug, men du er velkommen til at kikke med og også til at skrive en kommentar

fredag den 9. maj 2008

Kinesisk mad og ylette

Der var ikke nok mælk her til morgen, så jeg tog i stedet for de sædvanlige havregryn en portion ylette med frugt og lidt nødder ved siden af. Det viste sig at indeholde meget mindre energi end havregryn - men også meget færre kostfibre og for en gangs skyld var min kostfiber smiley på madital ikke glad.

Men når der er rundstykker om morgenen på arbejde og en gratis is til frokost, ja så gør det måske ikke så meget at man ikke fik helt så mange kalorier til morgenmad. Jeg var ellers god mht isen fordi i stedet for en magnum som de fleste valgte, så fik jeg mig en Kung Fu is med superpiratos. Den smager i øvrigt godt.

Jeg var også god til fredagsrundstykkerne hvor jeg kunne mærke at jeg sagtens kunne spise mere end et og at jeg også var fristet af deres gummi-ost og marmelade. Så jeg købte den planlagte grovrundstyk og tog den planlagte pakke smørbare og så købte jeg en blomme, som jeg spiste til sidst. Det betyder virkelig noget at man kan sidde og nyde kaffen mens de andre spiser rundstyk nummer 2 og så glæde sig til blommen.

Jeg valgte til frokost et stykke lunt kød som ikke var i helt den magre ende - skinkesteg tror jeg det var. Men så meget fedt var der heller ikke i og det gav en dejlig mæthedsfornemmelse sammen med rugbrødet. Jeg har ellers tidligere holdt mig fra den slags kød men jeg tror ikke den her var specielt slem og den kan godt komme ind i min kost.

Til aften lavede jeg kinesisk mad. Vi skulle jo have fisk - torsk. Så jeg lavede en soyabaseret marinade med hvidløg, friskhakket chili og ingefær som kom på fisken og så i ovnen i kun et kvarter på 210 grader. Så lavede jeg en sursød sovs som jeg nok overgjorde det sure på og derfor fik lidt mere sukker i. I sovsen skulle der også ananasjuice, som de ikke havde i brugsen. I stedet købte jeg en ananas som jeg skar i stykker og blendede sammen med lidt vand. Så satte jeg mosen i et kaffefilter og ud dryppede ananassaft som jeg brugte. Sovsen blev ret god. Jeg lavede også en masse lynstegte grøntsager - gulerod, peberfrugt, fennikel, bladselleri og løg.

Det smagte helt kinesisk og var ret god. Og indeholdt ikke så mange kalorier.

Dagen endte med at jeg havde spist nok frugt, ikke nok kostfibre, ikke nok fedt, for mange kulhydrater (hvilket er godt fordi den plejer det at knibe med) og for meget sukker. Og for mange kalorier fordi jeg skal have et underskud på 2000 kj, men fik kun et på 1380 kj. Det er dog stadig et underskud, så jeg er tilfreds.

Af en hverdag at være så indeholdt den alt for meget sukker. Det meste kom fra isen og fra sovsen - men vi spiser sjældent sursødsovs og isen var gratis.

Jeg har i øvrigt stadig hævede ankler - meget endda. Så mit håb er stadig at noget af vægtstigningen forsvinder sammen med vandet.

Ingen kommentarer: