Velkommen

Velkommen til min blog om vægttab, livsstil og vægtvedligehold. Bloggen den er mest til egen brug, men du er velkommen til at kikke med og også til at skrive en kommentar

mandag den 9. juni 2008

Underskud på energiballancen

Det burde jo være godt, men helt godt er det ikke. Jeg spiser sundt, får alt det frugt og grønt, fisk, vand og kostfibre som jeg skal have. Min energifordeling og fedtsyreenergifordeling er fine. Jeg får ikke for meget sukker.

Men jeg spiser for lidt til hverdag.

Når jeg når til aften kan jeg godt have 2000-3000 kj i underskud - og det er alt for meget. 500 kj ville være passende - så er der jo alligevel sparet 2500 op til weekenden :-)

Så nu har jeg en plan som jeg skal have sat i værk, der gør at jeg stadig spiser sundt, men bare mere.

Generelt bør jeg sætte ind overfor min frokost, fordi den har hele tiden været lidt i underskud. På den anden side ønsker jeg ikke at opgive grøntsagerne - og det tager mig i forvejen ret lang tid at spise al det mad. Jeg kunne snuppe en frikadelle, men løsningen er jo ikke flere mættede fedtsyrer. I kantinen er pålæg ikke af den magreste slags - man kan f.eks. ikke få magert kødpålæg hver dag. Jeg plejer at spise 2 stykker rugbrød, gerne een med fisk. Og grove grøntsager. Og så supplerer jeg tit med lune retter hvis de er fornuftige.

Jeg synes det er svært at finde pålæg til et stykke rugbrød mere. Og også svært at finde plads på tallerkenen. En stor tallerken koster 4 kroner mere - det er 80 kroner mere i måneden. Det må jeg betale og så sørge for at vælge sundt pålæg. Det vil give mig ca 580 kj for f.eks. ½ rugbrød med et æg.

Min morgenmad er lidt underlig i tiden fordi vi skal passe børnene selv pga strejken - så når jeg skal op tidligt for at komme ud af døren så spiser jeg ikke helt så meget som jeg ellers ville. Men jeg spiser normalt cirka 50 gram havregryn med 160 g skummetmælk. Ved at spise 25 gram havregryn og 40 g mælk mere, så ville jeg få 445kj.

Og en fnuggi bolle til eftermiddagsmad ville give mig 939 kj mere.

Alt dette ville give mig mere kulhydrat - det er nok ok. Ellers må jeg lægge en ny plan.

Ingen kommentarer: